Dance of all –
Tanz aller –
A Movement Choir
Ein Bewegungschor
Can the individual gesture, which succumbs to mechanization,
be developed into collective gesture?
In
the 1920ies a movement of movement choirs was spreading out all over
Europe, masses dancing modern in the way Rudolph Laban developed with
dancers like Mary Wigman. As public mass dances they wanted to make
everyone a dancer, an political agenda that already defines dance also
as a social practice.
Nowadays
many public interventions in city space are dealing with dancing masses
– time to reflect the ambivalent predecessor. Using the Radioballet
concept the audience is invited to remember these movement choirs bodily
and performatively. They become – as amateurs – dancers of a movement
choir by receiving instructions - integrated into the radio play - via
headphones.
Dance
of all – is not an reenactment of forgotten choreographies but renew
the questions the aesthetics of movement choirs poses until today: how
are public spaces constraining bodily movements? How could we
reappropriate our gestures – and is there another collective possible
than the dull mass? Could the „petrified relations“ of neoliberal
economy be forced „to dance“ again?
Dance of All at Tanzkongress, Düsseldorf, Photograph by Anja Beulter |
Tanz
aller –
Ein
Bewegungschor
Tanz
aller – fragt
nach dem Verhältnis von Politik und Tanz. Dafür setzt sich LIGNA
mit dem nahezu vergessenen
Erbe der Bewegungschöre auseinander, die seit Mitte der 1920er Jahre
Tanz als soziales Phänomen und politische Praxis begriffen.
Das
gemeinsame Tanzen im Bewegungschor ermöglichte es den Laien, häufig
Arbeiter ohne tänzerische Vorbildung, Bewegungen jenseits des
Arbeitsalltags zu entdecken und liess sie als chorisch organisierte
Masse in Aufführungen wirken, die utopische Entwürfe anderer
Gesellschaften entwickelten.
LIGNA
macht das Publikum durch Kopfhörer und durch die Stimmen von
Tänzern, die zum Teil in der Tradition der Bewegungschöre stehen,
mit dieser Tradition und ihrem emanzipatorischen Potential vertraut –
und zu tanzenden Laien. Dabei zählt nicht der Ausdruck, sondern die
soziale Situation, der öffentliche Raum, in dem die Performance
aufgeführt wird und das Verhältnis der Beteiligten zueinander. Tanz
aller – reflektiert
die Rückkehr der Masse auf die Straße: Welche Rolle kann Masse,
welche Rolle kann Tanz heute spielen? Wie sieht eine Organisation der
Massen jenseits der Repräsentation aus?